Trainen met klachten

Boek mijn Gratis Intake

Wil je ondanks lichamelijke klachten kunnen trainen of na je herstel weer fit worden? Met de combinatie van personal training en oefentherapie help ik je verder!

Niet je standaard personal trainer

Ik ben namelijk opgeleid als oefentherapeut. Iemand die mensen helpt om te herstellen van blessures. Dit pas ik toe bij het merendeel van mijn klanten. Dit doe ik alleen niet als oefentherapeut, maar in de rol van personal trainer.

 

Wat ik onder mijn klanten terugzie is dat ze een traject instappen met lichamelijke klachten, maar dat ze met verloop van tijd steeds meer kunnen.

 

Wat is er uniek aan de trajecten?
We nemen de tijd voor je;
Bepalen het juiste instapniveau en;
Leggen alle keuzes die we maken in Jip en Janneke-taal uit.

Overbelastingsklachten

Het vervelende aan overbelastingsklachten is dat ze meestal geleidelijk opkomen, waardoor het voor de meeste mensen niet goed te herleiden valt hoe ze ontstaan zijn. Dit op zichzelf is al vervelend, omdat je de klachten niet begrijpt. Maar het beperkt je ook in het herstel, omdat je namelijk de dingen blijft doen die de klachten hebben opgewekt. Als je dit niet veranderd dan zal je waarschijnlijk niet herstellen en als je geluk hebt en wel hersteld, dan is er een grote kans dat de klachten later weer de kop op steken.

 

Er zijn twee manieren waarop je last kan krijgen van overbelastingsklachten. De eerste manier is de meest bekende manier. Je hebt meer gedaan dan dat je lichaam op dat moment aan kon. En meestal voor een langere tijd, waardoor het onvoldoende heeft kunnen herstellen. Er is daarnaast een kans aanwezig dat je ten tijde van het ontstaan van de klachten misschien al een verminderd herstelvermogen had, dit kan door tekorten in voeding of slaap, maar ook door een verhoogd stress niveau.

 

De tweede manier is overbelasting doordat je een tijd onderbelast hebt. In dit geval ben je ook te hard van stapel gegaan, maar vooral omdat je lichaam niet heeft kunnen wennen aan de manier waarop jij je lichaam bent gaan gebruiken. Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen die opeens helemaal los gaan met sporten, nieuwe werkzaamheden hebben of een omslag in dagindeling hebben.

Rugklachten

Veel mensen krijgen in hun leven wel een keer te maken met lage rugklachten. Bij het merendeel van de mensen met rugklachten is er geen aantoonbare oorzaak te vinden voor deze klachten. De uitslagen die voortkomen uit foto’s en scans kunnen vaak verklaard worden als gebruik sporen van het lichaam die jouw leeftijdsgenoten  zonder klachten ook hebben. Er is geen samenhang te vinden voor deze gebruik sporen en het hebben van klachten.

 

Je hoeft je gelukkig geen zorgen te maken. Ondanks dat de oorzaak niet lichamelijk te herleiden valt, kan er wel degelijk behandeld worden. Juist omdat er bij het merendeel van de gevallen geen duidelijk aanwijsbare oorzaak is, is de ervaring op dit gebied veel groter. Ik kan je leren hoe we de rug tijdelijk ontzien, zodat deze kan herstellen. Vervolgens help ik je ook aan bepaalde strategieën die de kans op een herhaling  van de klachten flink kleiner maken.

Sport gerelateerde klachten

Elk persoon heeft zo zijn eigen terugkerende patronen. Die hebben we tijdens het dagelijks leven, maar ook tijdens en rondom het sporten. Dit helpt ons om snel beslissingen te maken en gemakkelijker te leren. Dit kan ons echter ook tegenwerken. Deze patronen zijn namelijk door onszelf moeilijk te herkennen en kunnen zorgen voor lichamelijke klachten.

 

De sporters die ik het beste kan helpen zijn de mensen met rugklachten, overbelastingsklachten, terugkerende klachten of die juist klachten willen voorkomen. Samen met jou kijk ik naar je gewoontes in het bewegen, maar ook de gewoontes die relevant zijn voor herstel. Deze zullen wij vervolgens optimaliseren voor jou als persoon. Dit alles gaat altijd in overleg met jou als persoon, zodat je op sportgebied zo min mogelijk inlevert. 

De stappen die we doorlopen:

Aanmelden

Met of zonder verwijzing

In eerste begint het allemaal met contact opnemen. Uiteraard ook als je nog met vragen zit. Dan kijk ik even met je mee. Het makkelijkste is door een contactformulier in te vullen of om even te bellen. Het belangrijkste is dat jij de eerste stap zet, daarna help ik je verder.

Intake en testen

10 minuten

De intake en fysieke testen zijn nodig om een goede fundering te leggen voor het traject. Het is belangrijk voor mij om de situatie in kaart te brengen, zodat we de training ook goed kunnen afstemmen op jou als persoon en de doelen die je gesteld hebt.

Begin traject

+/- 45 minuten

Wanneer de vorige stappen goed doorlopen zijn kunnen we starten met het traject. Tijdens de trainingen neem ik je mee in mijn denkproces en zal je merken dat je stapje voor stapje dichter bij je doel komt.

Her-testen en evalueren

30 minuten

Er is niet zoiets als een standaard traject. Dingen kunnen met de tijd veranderen dus is het nodig om één keer in de zoveel tijd de vooruitgang vast te leggen en samen te kijken of we nog op de goede weg zijn.

Wanneer kan je beter een deurtje verder kijken?

 

Als je:

  • Nog niet bereid bent om de teugels terug te pakken
  • Op dit moment oké bent met je huidige situatie
  • Geen tijd en moeite wilt investeren in je gezondheid

Wanneer is het een match?

 

Als je:

  • Jouw therapeut vaker ziet dan je vrienden
  • Ondanks een lichamelijke klacht heel graag weer wilt sporten
  • Vertrouwen wil terugkrijgen in je lijf

Contact