Waarom crashdieëten wél werken

Misschien heb je weleens gehoord over crash diëten. Dan is de kans groot dat je in de wandelgangen gehoord hebt dat ze niet werken. Maar hoezo niet eigenlijk?

Waarschijnlijk komt dit je bekent voor

  • Tante Annie zegt dat je vetverbranding uitstaat als je te weinig eet.
  • De buurvrouw van drie huizen verderop zegt dat ze juist afvalt als ze meer eet. Daar zal ze toch niet over liegen?

De waarheid is

Het kan niet verder van de waarheid afzitten. Crashdiëten werken wel, heel goed zelfs. Je lichaam vreet zichzelf namelijk op als het niks binnenkrijgt. Je lichaam is geen houtkachel die aan moet blijven staan, omdat er anders niks gebeurt. 

Het probleem met crash diëten is dat ze heel goed werken, totdat het niet meer vol te houden is. En dat punt is onvermijdelijk, omdat je niet de rest van je leven een crashdieet kan volgen. Het probleem zit dus niet in de energiehuishouding, maar in de houdbaarheid van het voedingspatroon.


Hoe werkt het dan wel?

Uiteindelijk is het de bedoeling om minder energie binnen te krijgen dan je lichaam nodig heeft. Het is natuurlijk makkelijker vol te houden als je iets minder energie binnenkrijgt in plaats van helemaal geen energie binnen te krijgen.

Als je dit een langere tijd vol houdt en er niets gebeurt dan betekent dit 99% van de tijd niet dat je een trage stofwisseling hebt en dat jouw lichaam anders werkt dan dat van andere mensen. Je zit waarschijnlijk gewoon niet in het beoogde energietekort.

Meer nadelen dan voordelen

Een crashdieet is gewoonweg loodzwaar. Daarnaast heeft het bij 9/10 mensen meer nadelen dan voordelen. Zo is er bijvoorbeeld een grote kans dat je na het floppen van het dieet zwaarder bent dan aan bij de aanvang ervan en het kan je relatie met voeding ook nog eens behoorlijk beïnvloeden.

De situatie waarbij het wel het overwegen waard kan zijn is wanneer de nadelen van het overgewicht zo groot zijn dat ze opwegen tegen de risico’s van het crash dieet. Maar zelfs dan is er een plan B nodig om het van de lange adem te laten zijn.


Wil je blijvend resultaat volg dan deze tips die je allang kent:

1. Eet je groenten

2. Slaap, beweeg en ontspan. Kortom: zorg een beetje voor jezelf.

3. Ga niet 10 dingen tegelijk doen terwijl je eet


Wil je gepersonaliseerde tips die voor je werken en een gratis koffie? Kom dan eens bij me langs



    Bel nu
    Gratis Intake