deadlift bij artrose en sportschool

Artrose en sportschool – HOW TO

Mensen met artrose denken meestal dat ze nooit meer kunnen sporten. Laat staan dat ze artrose en de sportschool een goede match vinden. Begrijpelijk als je dat denkt, want het is niet te genezen en de klachten verslechteren uiteindelijk. Toch zijn er nog dingen die jij kan doen om het allemaal wat aangenamer te maken.

FACTS:

  • Met sporten versterk het weefsel dat betrokken is bij de activiteit, dus ook kraakbeen. Hardlopers hebben doorgaans dikker kraakbeen dan mensen die niet sporten.
  • Vier voorspellers van het ontstaan van artrose zijn: erfelijkheid, ouderdom, overgewicht en een trauma van een gewricht. Oftewel dikke pech.
  • Artrose wordt in de volksmond slijtage genoemd, maar dit is onterecht. Iedereen krijgt in min- of meerdere mate slijtage van gewrichten. Niet iedereen krijgt artrose.

Rust is roest

Mensen met artrose ervaren voornamelijk pijn en stijfheid in één of meerdere gewrichten. Dit demotiveert natuurlijk enorm om te bewegen, terwijl sporten en bewegen voordelen met zich meebrengen. Ook voor jou! Veel minder bewegen zorgt juist voor onderbelasting, wat het lichaam over verloop van tijd minder sterkt maakt. Je lichaam zal hierdoor ook eerder reageren bij dingen die je voorheen wel kon.

Artrose en sportschool zijn een gouden combinatie

Artrose en de sportschool gaan in de meeste mensen hun boekje niet hand in hand. Het is heel jammer als je zo denkt, want in onze ervaring gaan ze juist goed samen! Juist in de sportschool heb je een hele gecontroleerde en dus ook veilige oefensituatie. Daardoor kunnen we uitdokteren waar jouw lichaam goed op reageert.

Standaard adviezen, standaard resultaat

Er worden vaak adviezen gegeven op sporten die passend zijn bij mensen met artrose. Dit zijn vaak: wandelen, fietsen, roeien, de crosstrainer en zwemmen. Dit zijn bewegingen die logisch zijn, omdat er geen opvangreactie is. Dat is dus minder belastend voor gewrichten. Toch vinden wij niet dat het daar hoeft te stoppen.

Knuffeltherapie of oefentherapie?

Mensen met artrose worden ook vaak geadviseerd om met oefentherapie te starten. Hier staan wij volkomen achter, MAAR! Hierbij moet er naar onze mening wel over verloop van tijd progressie gemaakt worden en getracht worden om spieren daadwerkelijk sterker te maken. Dat doe je niet door maanden aaneengesloten drie setjes van tien herhalingen te maken met hetzelfde gewicht.

Legio mogelijkheden

Er zijn ook veel krachtoefeningen die geen grote opvangreacties hebben. Deze krachtoefeningen lenen, in tegenstelling tot het wandelen e.d., zich er beter voor om je spieren te versterken. Je kan namelijk heel langzaam en beheerst de bewegingen zwaarder maken.

“Te” is nooit goed

Je gewricht kan echter nu eenmaal minder hebben dan een gezond gewricht. Het gaat dus om de balans van niet te weinig en niet te veel doen. Dit laat zich lastig voorspellen en hier zal een beetje geduld bij moeten komen kijken. In onze ervaring werkt het per training druppelsgewijs toevoegen van oefeningen het best om te zien wat het beginpunt moet zijn.

Enkele dingen waarbij wij jou kunnen helpen:

  1. Het opstellen van een persoonlijk trainingsprogramma met bijpassende oefeningen waardoor jij weer dingen kan doen die je nu last geven.
  2. Jou ondersteunen bij gewichtsverlies.
  3. Je laten zien dat je lichaam nog altijd meer kan dan jij denkt.

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen? Vul dan het contactformulier in.



    Bel nu
    Gratis Intake