3 redenen waarom je wel kan sporten met pijntjes

Old habits die hard. Zo werkt dat ook in mijn beroep. Al die adviezen die 20 jaar geleden nog goed leken zijn inmiddels al duizend keer onderuit gehaald. Toch blijf ik ze nog steeds horen. Ze zijn nog hardnekkiger dan m’n oma die vraagt of ik echt niet nog wat wil eten (na drie koeken en een schaal borrelnootjes). Je krijgt van mij drie redenen waarom je beter kan sporten dan stilzitten.

1. Totale rust werkt vaak averechts

Neem nou als voorbeeld het nemen van rust. Absolute rust, dus echt helemaal niks doen is haast nooit productief. En als je het al zou moeten doen, dan zou daar altijd een beperkt tijdspad aan vast moeten zitten.

Een klassiek voorbeeld is dat ze vroeger zeiden dat je bedrust moest nemen bij een hernia. Ja ik begrijp ook wel dat als je de rug niet beweegt dat de kans groot is dat het ook niet reageert. Het heeft immers niks om op te reageren.

Maar wanneer takelt ons lichaam het hardste af? Juist, als we 2 weken in een ziekenhuis liggen en het bed niet uit mogen. Je spiermassa smelt van je af als een waterijsje op een hete zomerdag. Heeft je arm of been weleens in het gips zitten? Dan heb je letterlijk gezien wat totale rust met je lichaam doet.

2. Sport is zoveel meer dan bewegen

Het eerste wat meestal geschrapt wordt is het sporten. Dat advies is een beetje kort door de bocht. Neem nou Henk. Henk is een fervent hardloper, hij doet het al 30 jaar. Waarvan hij de laatste 10 jaar één keer per week 12 km rent en één keer per week op een sneller tempo 5 km.

Denk je nou echt dat het hardlopen de oorzaak is geweest van zijn rug die een moe en zeurend gevoel geeft de laatste tijd? Of komt het misschien omdat hij in scheiding ligt, zijn vader onlangs is verloren en zijn functie waarschijnlijk wegbezuinigd wordt?

Het gaat altijd in de eerste plaats over de persoon en niet over de klacht. Vooral als je bedenkt dat dit waarschijnlijk zijn uitlaatklep is die er voor zorgt dat hij niet kopje onder gaat. Ik vind het daarom belangrijk om samen te kijken naar wat wel nog kan en in welke mate, zodat je zo snel mogelijk weer dingen kan doen waar je waarde aan hecht.

3. Liever een beetje sporten dan niet sporten

Ja, je hebt pijn en dat is vervelend. Je kan waarschijnlijk niet alles wat je daarvoor nog wel kon. Vervelend, maar echt! Maar weet je wat slechter voor je is dan aangepast sporten, omdat je een blessure hebt? Niet sporten.

De perfecte situatie zal je nooit vinden. Dat geldt voor sporten, maar dit is zelfs door te trekken naar mensen die proberen te afvallen. “Oh nee ik heb één patatje gegeten wat niet bij het plan hoorde. Laat ik nu maar de rest van de week fastfood halen en de hele snoeppot leeg eten.”. Niet heel handig zoals je misschien kan begrijpen.

Nee, stilzitten is het laatste wat je moet willen. Je kan waarschijnlijk meer dan je denkt. Sterker nog, ik denk dat je met een beetje begeleiding sommige dingen nog steeds probleemloos kan doen. Ik durf te wedden dat ik oefeningen weet te vinden die je zelfs als uitdagend zal ervaren.

    Wachtlijst

    Je kan je nu aanmelden!



    Bel nu
    Gratis Intake