Afgeleid eten

Ik heb afgelopen week de vraag gesteld op welke manier jullie je avondeten opeten. Daarbij was er keuze uit “met tv of mobiel aan” of “aan tafel”. 80 procent van de mensen gaf aan dat ze dit aan tafel doen. Dit is met name verstandig om te doen als je een doel hebt wat betrekking heeft tot afslanken.

Een belangrijk aspect in een afslank traject is namelijk het managen van hongergevoel, ook wel verzadiging genoemd. Hierbij is het wenselijk om gewoontes te creëren die in lijn staan met je doel. Veelvoudig een gevoel van honger ervaren is niet wenselijk zoals je wellicht kan begrijpen, omdat dit kan uitlokken tot meer eten dan dat je nodig hebt.

Het is al helemaal niet wenselijk als dat gevoel van honger onnodig is. In dit geval is het namelijk onnodig. Op de eerste plaats registreert je lichaam namelijk niet alle voeding die je naar binnen werkt als je ondertussen iets anders aan het doen bent zoals tv kijken, de krant lezen, scrollen op je tijdlijn of misschien ben je zelfs aan het werk. Dat wilt zeggen dat als je dezelfde portie zou eten zonder afgeleid te zijn dat je hongergevoel eerder gestild zou zijn.

Doorgaans kan je op de ene plaats veel meer eten voordat je vol zit, wat lijdt tot overeten en dus ook minder effectief afslanken, niet afslanken of zelfs tot aankomen. Op de andere plaats kan het bij een minder grote portie lijden tot honger verder op de dag.

Je hoort wel vaker voorbij komen dat afslanken gebeurt in de keuken. Ik wil hem nog verder doortrekken door te zeggen “blijvend afslanken doe je door het creëren van gewoontes”.