Hoe blijf je trainen? Deel 2

Ken je dat wanneer je een hele tijd lekker bent wezen trainen, maar dat één training overslaan al snel heeft geleid tot een aaneenschakeling van gemiste trainingen? Voor je het weet ben je een sponsor van de sportschool, terwijl het allemaal zo lekker ging. Hoe voorkom je dit probleem?

Houdt je gewoontes in stand

Je trainingsritme is ongelofelijk belangrijk als je gaat sporten en het van plan bent om vol te houden. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt zal je ook merken dat het makkelijker is om vol te houden. Het gevaar zit erin als je een keer verstek laat gaan, dit wordt namelijk ook snel een gewoonte.

Het voordeel aan gewoontes heeft dus ook een keerzijde, als je een keer een training overslaat dan zal het makkelijker worden om een aansluitende training ook weer over te slaan. Dit kan zorgen voor een steeds hoger wordende drempel om wel weer te gaan sporten, vooral als je druk bent of liever andere dingen doet. De kunst is om zo snel mogelijk weer in het ritme te komen en jezelf die figuurlijke schop onder je kont te geven. Voor je het weet voelt het weer alsof je nooit weggeweest bent.

Wees flexibel

Dat elke training perse leuk moet zijn om te kunnen blijven sporten is simpelweg niet waar. Maar ben jij iemand die snel motivatie verliest wanneer trainingen eentonig zijn? Misschien is het dan handig om (tijdelijk) de trainingen wat leuker te maken. Doe nieuwe oefeningen of bepaalde dingen die je meer motiveren om alsnog naar de sportschool te gaan.

Maar ook als je bijvoorbeeld in een periode zit die extreem druk is, laat een training dan niet verstek gaan als je niet de hele training kan doen. Zorg dan in ieder geval dat je de belangrijkste dingen wel doet. Al is dit maar een half uurtje per keer.

Herinner jezelf

De laatste tip is om jezelf te herinneren. Een wekker kan hierbij helpen, of bewust iets wegblokken in je agenda. Maar een tas bij de voordeur of in je auto leggen kan ook een hele goede herinnering zijn om toch te gaan sporten. Maak het jezelf makkelijker om wel te gaan trainen, door jezelf zo min mogelijk te saboteren.

Wil jij wel die stok achter de deur? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend intake gesprek: 06 117 556 16 of brendan@nieuwenhuiscoaching.nl .