Een goed begin is het halve werk, de kunst van een warming up

Sommige mensen zweren erbij, maar ook genoeg sporters lijken het over te slaan of gaan er gedachteloos doorheen: de warming up. Waar is de warming up eigenlijk goed voor en is het zo noodzakelijk als dat het beweerd wordt? Dit en meer in dit artikel.

Wat is in ieder geval niet het doel
Ondanks dat het een warming up heet, is de essentie niet dat je het warm moet krijgen of dat je moet gaan zweten zoals veel mensen denken. De benaming slaat op het warm maken van de spieren of eerder nog het voorbereiden van het lichaam. Je kan dit vergelijken met het warmdraaien van je motor, voordat je echt gas geeft om schade aan de motor te voorkomen. In het geval van het lichaam kan dit eigenlijk alleen met bewegen bereikt worden.

Het grote probleem met jezelf richten op hoe warm je het hebt is namelijk dat je het best al warm kan hebben zonder dat je spieren nog warm zijn. En het omgekeerde kan natuurlijk ook voorkomen. Je spieren zijn in dat geval warm, maar gevoelsmatig heb je het nog niet warm. Nog maar erover te zwijgen over het verschil per persoon of de omgeving waar je in sport (binnen, buiten, regen, droog). De ene persoon zweet al als hij zijn arm op tilt en de ander moet hier een kwartier voor fietsen.

Kort maar krachtig
Een goede warming up zorgt voor betere prestaties en draagt bij aan het voorkomen van blessures. Of een warming up daadwerkelijk goed voor jou zal werken ligt niet aan de duur ervan.

Een ander onderdeel waarbij namelijk vaak de plank totaal mis geslagen wordt is bij de lengte van de warming up. Als je warming up even lang of misschien wel langer duurt dan het trainen zelf is het misschien wel tijd om je warming up te herzien. Je verzet op deze manier namelijk veel minder werk dan dat je zou kunnen. Dit betekent op zijn beurt dat je meer resultaat kan behalen in de tijd dat je traint.

Algemeen deel
Het algemene deel van de warming up is het deel waarbij je gewoon gaat bewegen. Doorgaans wordt dit op een cardio toestel gedaan zoals een loopband, fiets, crosstrainer of roeiapparaat. Met mijn personal training klanten doe ik dit meestal voor vijf minuten. Zoveel tijd bespaar je dan ook niet als je die vijf minuten over slaat.

Het voornaamste doel van dit deel is de spieren die er in je training gebruikt zullen worden beter te doorbloeden. Daarnaast smeer je hiermee de gewrichten die je beweegt. Samen zorgt dit ervoor dat je lichaam soepeler en beweeglijker aanvoelt.

Een kleine kanttekening hierbij. Als je op de fiets of lopend naar de sportschool gaat is dit natuurlijk niet nodig. Daarnaast is het niet heel nuttig om alleen te fietsen als je vervolgens het bovenlichaam gaat trainen. Hiermee worden de spieren en gewrichten die je gaat gebruiken namelijk niet in beweging gebracht.

Specifiek deel
Naast een algemeen deel is er aansluitend ook een mogelijkheid voor een specifiek deel. Ik kan dit zeker aanraden, aangezien het je training effectiever en comfortabeler kan maken. Het heet het specifieke deel, omdat het aangepast is aan de training die je gaat doen en aan je lichaam en de eventuele aandachtspunten die je lijf heeft.

Dit zijn in de meeste gevallen dynamische oefeningen die lijken op de bewegingen die je in je training gaat doen. Het is hierbij wel belangrijk dat je er niet te moe van wordt. Dit ligt uiteraard aan je fitheid. Voor sommige sporters is opdrukken een deel van de warming up, ze zijn deze oefening namelijk al ontgroeid en kunnen hier gemakkelijk herhalingen mee maken. Als je net met moeite acht  keer kan opdrukken is het niet zo handig om dit in je warming up te doen.

Hetzelfde geldt voor een squat met de stang. Als je normaliter vijf kilo per kant op de stang doet, dan is het niet handig om gelijk te gaan squatten met alleen de stang. Dit is simpelweg relatief gezien te zwaar. Dit zou je pas in een opbouwset kunnen gebruiken.

Een opbouwset is het deel waar je warming up in de training overgaat. Je begint niet gelijk met het gewicht waar je maximaal mee sport, maar zorgt dat je daarvoor de oefening eerst eens met minder gewicht uit voert. Zo kan je even de techniek herhalen en voelen hoe sterk of goed je lijf aanvoelt.

Het is belangrijk dat je dit met aandacht doet, aangezien je kan herkennen of je lichaam goed voelt en wat je er eventueel van mag verwachten. of dat het misschien wat extra aandacht nodig heeft deze training.

Wil jij ook dat je warming up naadloos aansluit op je training? Neem contact met mij op voor personal training in Nieuw-Vennep en kom achter alle voordelen die ik te bieden heb. Email: brendan@nieuwenhuiscoaching.nl of tel: 06 117 556 16.