Rekken en strekken

Het is nog steeds voor veel mensen onlosmakelijk verbonden met sport en bewegen. Het rekken van je spieren. Dit artikel gaat met name over statisch rekken. Het voor een langere tijd vasthouden van een rekoefening. Ben jij iemand die vaak zijn spieren aan het rekken is of ben je juist van plan om het meer te doen? Lees even verder.

Een tool uit de toolbox
Deze vorm van rekken kan zorgen voor een tijdelijke vermindering van spierspanning en een vergroting van bewegingsuitslag. Het zorgt niet voor “langere spieren”. Hoe het wel werkt is als volgt. Je spier wordt comfortabeler in de nieuwe bewegingsuitslag waar je hem in brengt. Hierdoor wordt er meer beweging dan normaal toegelaten. De spierspanning is namelijk een manier van je lichaam om je te beschermen voor bewegingen die je normaal gesproken nooit maakt.

Het nadeel hieraan is dat je minder kracht en coördinatie hebt vlak na deze vorm van rekken. Het is daarom bij voorbaat niet handig om te doen vlak voordat je iets moet doen wat kracht of coördinatie nodig heeft.

Wanneer dan wel?
Ondanks dat het lang niet altijd handig is om te rekken voor een training kan het wel degelijk nuttig zijn in sommige gevallen. Het kan bijvoorbeeld een tijdelijke oplossing zijn wanneer de hoeveelheid spierspanning teveel ongemak geeft.

Het kan ook deel uitmaken van een aanpak om je mobiliteit te vergroten. De training die je hierna doet zal hier wel op afgestemd moeten zijn. Je kan specifieke rekoefeningen gebruiken om een gewenste bewegingsuitslag te bereiken. Vervolgens zal je wel coördinatie en krachtoefeningen moeten doen in dit nieuwe bereik, zodat je lijf herkent dat er geen gevaar voor blessures is in deze nieuwe bewegingsuitslag.