De top 3 beste redenen om te fitnessen ter ondersteuning van een andere sport

Doe jij momenteel aan fitness ondersteunend aan een andere sport of zit jij eraan te denken om hier wat mee te doen? Dan is het belangrijk om te weten waar je het voor doet. Dit kan namelijk veel betekenen voor de verwachtingen die je hierbij hebt. Met dit artikel geef ik je een blik in eigen keuken door mijn visie met jou te delen.

Als ik iemand begeleid ter ondersteuning van een andere sport dan zorg ik dat ik op de volgende drie punten let. Dit doe ik op de volgorde die hieronder staat:

  1. Blessurevrij blijven
  2. Meer uit de training kunnen halen
  3. Prestatie bevordering

1: Blessurevrij blijven
Het belangrijkste punt om altijd in vaandel te houden is het vrij blijven van blessures. Dit betekent niet alleen dat het een voorwaarde is van het trainingsprogramma dat het geen blessures veroorzaakt. Nee, het is de bedoeling dat het programma preventief werkt aan de trainingsgezondheid van de sporter.

Zoals je kan begrijpen zorgt deze regel ervoor dat er geen trainingen of oefeningen die een hoog risico met zich mee brengen gedaan worden. Ondanks dat ik het nog weleens zie gebeuren is het risico van geblesseerd raken het nooit waard. Deze trainingen zijn dan ook niet perse super indrukwekkend of creatief om te zien. Het is hierbij goed om in het achterhoofd te houden dat één training op het totaal nooit het verschil zal geven waar je naar zoekt. Laat je ego daarom thuis en zorg dat je ogen op de horizon gericht blijven.

Als het goed is doe je het fitnessen ter ondersteuning van de andere sport. Het is het daarom nooit waard om geblesseerd te raken, waardoor je mogelijk je hoofdsport niet meer kan beoefenen voor een tijd. Ik wil geen open deuren intrappen, maar als je de hoofdsport niet kan beoefenen zal je ook niet beter worden.

Toch kan het ook voorkomen dat een sport van zichzelf bepaalde blessure risico’s met zich mee brengt. In dit soort gevallen wil je fitness gebruiken als middel om deze risico’s te verkleinen.

Ik neem even als voorbeeld hardlopen. Vooral bij beginnende hardlopers zie je vaak dat de conditie erg snel toeneemt. Zo snel dat je het gevoel kan krijgen dat je weinig opbouw in afstand nodig hebt. Dit is een grote fout, aangezien hierdoor vaak de klachten rondom aanhechtingen en gewrichten ontstaan. Typische overbelastingsklachten van het te snel verhogen van de afstanden.

Beginnende hardlopers kunnen de belasting van grotere afstanden of een hoge sportfrequentie door de week heen niet aan. In dit soort gevallen zou je fitness in kunnen zetten om het beweegapparaat te versterken zonder dat je gelijk overboord gaat in de kilometers die je maakt bij het hardlopen. Fitness is namelijk één van de meest veilige en gecontroleerde manieren om te sporten.

Ten slotte is fitness een sport waar denk ik wel het meeste aandacht uit gaat naar het herstel van de training. Deze informatie kan je goed toepassen op de hoofdsport die je beoefend, zodat je voldoende herstelt en minder kans op blessures loopt.

2: Meer uit de training halen
In de tweede plaats is het natuurlijk belangrijk dat de trainingen van de hoofdsport zelf zo effectief mogelijk zijn. Er is een kans dat je momenteel niet alles uit je training haalt. Wil je beter worden in je sport, dan kan je er in de eerste plaats het beste erop focussen dat je de trainingen van de hoofdsport zo goed mogelijk uit voert.

Het kan nooit de bedoeling zijn dat je trainingen van de hoofdsport inlevert, zodat je kan gaan fitnessen. Dit klinkt erg logisch, maar toch word het vaak gedaan met als bedoeling dat het fitnessen je beter zal maken in de sport naar keuze. Dit werkt niet. Dat heeft te maken met de wet van specificiteit. Je wordt goed in wat je doet. En dus ook niet goed in hetgeen wat je niet doet. Zorg dus dat de prioriteit blijft staan om de trainingen van de gewenste sport te doorlopen.

Het is dan ook belangrijk dat je fris aan de startstreep van de training kan verschijnen. Het werkt averechts als je lichaam voelt alsof je door een trein aangereden bent. Daarnaast is een bepaalde mate van scherpte en bewegelijkheid bij de meeste sporten wel van belang. Als het goed is zal je op zijn hoogst minimaal last hebben van je vorige training nadat je de warming up voltooid hebt.

Is dit niet het geval, dan zal je de volgende keer wat minder lang of intens moeten trainen. Als je het goed doet zal je met verloop van tijd minder last krijgen van spierpijn. Dan zou je eventueel rustig de intensiteit of het volume iets kunnen verhogen. Wederom met als voorwaarde dat het je hoofdtrainingen niet negatief beïnvloed.

Het komt ook nog wel eens voor dat iemand niet aan de voorwaarde voldoet om een training van de hoofdsport effectief te doorlopen. Je kan simpelweg niet alles uit de training halen als je niet mee kan komen met het basisniveau. In dit soort gevallen zou je ervoor kunnen kiezen om specifiek te werken aan de punten die je tegenhouden. Zodat je in het vervolg in ieder geval met het basisniveau van de training kan meekomen. Let op: de nadruk ligt hierbij op specifiek. Het heeft namelijk nagenoeg geen zin om te gaan roeien met als achterliggende gedachte om aan je conditie te gaan werken. Terwijl je eigenlijk aan voetbal doet. Van roeien wordt je goed in roeien, maar niet in voetbal of rennen.

3: Prestatie bevordering
Als je aan de eerste twee punten voldoet, wat voor de meeste mensen al hard werken is, dan zou je eventueel aan punt drie van de lijst kunnen werken. Let wel, dit is weggelegd voor de mensen die technisch zo goed zijn in hun sport dat de sportbeoefening zelf onvoldoende toereikend is.

Ik zou dit persoonlijk alleen bij het hoogste niveau van sporters op waarde schatten. Daarnaast is het een vrij complexe aangelegenheid en een gebied wat nog veel wetenschappelijk onderzoek nodig heeft.

Zelfs wanneer er oefeningen gevonden kunnen worden waarbij de hoeken in de gewrichten en de richting van de krachtlevering overeen komen met de sport in kwestie is het soms nog maar de vraag of het voldoende zal helpen.

Ook hierbij is het belangrijk om zoveel mogelijk de laaghangende vruchten te plukken.

Wil jij gaan fitnessen zodat je beter wordt in een andere sport, maar zou je nog steeds niet weten waar je moet beginnen? Ik help je graag op weg. Neem contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden! 0611755616 of brendan@nieuwenhuiscoaching.nl