Zelftest: wel bewegen vs niet bewegen

Een van de meest belastende dingen die je met het lichaam kan doen is voor een langere tijd niet bewegen. Dit gaat vaak onopgemerkt en op deze manier sluipen er in sommige gevallen zelfs blessures of klachten in. Ben je niet overtuigd? Lees dan verder!

Test het uit!
Ik kan het natuurlijk uitleggen, maar ik kan je veel beter laten ervaren wat het verschil in zwaarte is tussen bewegen of stil zitten. Geen zorgen, het kost weinig tijd en je hoeft er geen al te rare dingen voor uit te halen.

Doe het volgende: ga rechtop staan op een plek waar je makkelijk de tijd kan bijhouden. Je gaat vervolgens een minuut lang telkens je armen gestrekt naar voren heffen tot schouder hoogte. Wanneer ze op schouder hoogte zijn laat je ze gelijk weer zakken tot naast je lichaam. Deze handeling herhaal je totdat de hele minuut verstreken is.

Als je dit gedaan hebt dan houdt je een rust van vijf minuten om er zeker van te zijn dat je schouders weer fris zijn. Ga wederom klaar staan. Dit keer hef jij je armen weer gestrekt voor je uit. Alleen dit keer houdt je de armen gedurende de hele minuut voor je uit op schouder hoogte zonder ze te laten zakken.

Nu ben ik benieuwd. Welke van de twee vond jij zwaarder? Heel waarschijnlijk de tweede test. Een houding vasthouden vergt namelijk meer van je lichaam. Dat is ook gelijk de reden dat bewegen en houdingen afwisselen door de dag heen verstandig is.

Heb jij dus een zittend beroep? Ga dan eens wat vaker verzitten. Of nog beter: sta op en loop.