Zelftest ademhaling

Het is iets wat bij de meeste mensen zonder enig nadenken gebeurd, ademhalen. Dat is natuurlijk super positief en handig, want dat geeft je weer ruimte om over andere dingen na te denken. Het is echter minder handig wanneer je ademhaling niet op de gewenste manier functioneert. Wil je weten op welke manier jij adem haalt? Doe dan de zelftest hieronder!

Test
Voor deze test is het belangrijk dat je even een plekje opzoekt waar je rustig kan zitten. Ga rechtop zitten en duw de vingertoppen van je wijs- en middelvingers net onder je zwevende ribben naar binnen. Let goed op wat je vingers bij de volgende opdracht gaan doen.

Adem een stuk of tien keer rustig in en vervolgens ook weer uit. Ga voor jezelf na wat er met je vingers gebeurd bij inademing. Kies je antwoord uit één van de volgende antwoorden.

A. Er komt minder druk op de vingertoppen te staan/ de vingers bewegen naar binnen.
B. Er gebeurt niets.
C. Er komt meer druk op de vingertoppen te staan/ de vingers worden naar buiten geduwd.

Wil je de zelftest zo realistisch mogelijk doen? Lees dan niet verder vanaf hier voordat je de test gedaan hebt. Het antwoord kan de resultaten beïnvloeden.

Is jouw antwoord A? Dan heb jij op dit moment een borstademhaling. Daar is op zich niets mis mee, het kan namelijk heel handig zijn wanneer je moet presteren. Zoals bijvoorbeeld tijdens het sporten of als je aan een deadline werkt. Wil je meer weten over de invloed van je ademhaling op stress, houd dan m’n pagina in de gaten.

Is jouw antwoord B? Dan is de kans groot dat je vrij oppervlakkig adem haalt. Mogelijk vindt je het moeilijk om naar de buik te ademhalen en heb je wat moeite met ontspannen. De boog kan niet altijd gespannen staan. Wil je leren hoe je naar de buik adem haalt? Ik post binnenkort een filmpje waar ik de basics uitleg van het naar de buik ademhalen.

Is jouw antwoord C? Dan heb je een buik- of flankademhaling. Als het goed is ben je best ontspannen of anders wist je misschien al dat de buikademhaling de bedoeling was. Als jij dus antwoord C hebt dan wil ik je uitnodigen om de komende week op een paar willekeurige momenten op je ademhaling te letten.

Ondanks dat het ademhalingsproces een heel natuurlijk en automatisch systeem is heeft het veel invloed op jouw herstelmogelijkheden. Onderschat daarom niet de waarde die het aanleren van ademhalingsoefeningen op jou kunnen hebben. Ik zal in de toekomst wat meer over de ademhaling posten. Stay tuned!