Trainen en blessures

Niemand zit erop te wachten om geblesseerd te raken. Het kan je beperken in je doen en laten. Daarnaast kan het pijnlijk zijn en kan je in sommige gevallen een periode niet meer sporten. Maar is dat wel echt zo? Mag je niet meer sporten op het moment dat je een blessure hebt?

Rust roest
Het is nog niet zo lang geleden dat mensen met lage rug blessures werden geadviseerd om in bed te blijven liggen. Dit advies staat lijnrecht tegenover wat deze mensen tegenwoordig van de zorgprofessional meekrijgen.

In beginsel lijkt deze denkwijze erg logisch. Je hebt jezelf bezeerd en de pijn kan je weerhouden van het blijven bewegen. Ondanks dat pijn een signaal van je lichaam is, is dit niet perse een signaal om te stoppen met bewegen. Het heeft namelijk verschillende nadelen om jezelf in deze mate te laten beperken door de klacht.

Het lichaam is namelijk een super efficiënt systeem, het kan zich extreem goed aanpassen aan de omstandigheden. Wanneer iemand een week op bed ligt door rugpijn zal het lichaam zich dus ook aanpassen. Spieren kosten energie om onderhouden te worden. Als er zoals in dit geval geen gebruik van gemaakt wordt, dan zal het wegbezuinigd worden. Maar dit is niet het enige merkbare verschil. Door de rug minder te bewegen, word deze ook minder bewegelijk. Laat het nou net zijn dat de rug bedoeld is om mee te bewegen.

Een ander vervelend gevolg dat ontstaat door het gehoorzamen van de pijn is het ontstaan van bewegingsangst. De angst dat pijn gepaard gaat met schade. Men gaat hierdoor krampachtig bewegen en laat zichzelf steeds verder beperken. De lage rugklachten in dit verhaal zijn ook vervangbaar door andere klachten.

Better in, better out
Stel je bent flink geblesseerd. Zo geblesseerd dat je onder het mes moet. Is het dan nutteloos om te blijven sporten, in de wetenschap dat je vervolgens toch moet revalideren?  Nee, zeker niet!

De meeste mensen zullen begeleiding gekregen of genomen hebben voorafgaand aan zo een traject. Deze mensen zullen de weken voorafgaand aan de operatie waarschijnlijk in een sportschoolsetting te vinden zijn.

Dat heeft te maken met het volgende. De totale lichaamsconditie verminderd altijd als er een operatieve ingreep gedaan wordt. Als je in een betere conditie de operatie in gaat zal je echter niet tot het punt terugzakken waar je anders zou komen als je deze voorbereiding niet treft. Dit noem je het “better in, better out” – principe.

Het is altijd aan te raden om dit onder begeleiding van een zorgprofessional te doen. Zo weet je dat je in veilige handen bent en aan de juiste punten van aandacht werkt.

Zo zie je maar, dat zelfs in dit soort extreme gevallen het vaak nodig is om in beweging te blijven.

Actief herstel
Ook wanneer je niet onder het mes hoeft is het van belang om te blijven bewegen. Het is een illusie dat ons lichaam alleen herstelt in totale rust. Het aangedane lichaamsdeel zal in beginsel namelijk goed doorbloed moeten blijven. Dit zorgt namelijk voor de aanvoer van de nodige bouwstoffen die helpen bij het herstel.

Het met mate gebruiken van dit lichaamsdeel zal er juist voor zorgen dat het niet onnodig ver achteruit gaat. Let er wel op, overdrijven is ook een vak. Je zal uiteraard niet moeten gaan sprinten vlak nadat je enkel verzwikt is. Zwaar gewicht blijven oppakken met een overbelasting op de onderarm zal ook niet het meest ideaal zijn. Het gaat er hierbij om dat je minstens de dingen blijft doen die de klacht niet verergeren.

Wat kan je nog wel?
Het is met een blessure enorm makkelijk om te focussen op wat je niet kan. Terwijl het misschien wel veel belangrijker is om te onthouden wat je wel kan. Een negatieve instelling heeft nog nooit meegeholpen aan een herstel.

Heb je een knie blessure? Zorg dan dat je voorlopig wat meer doet met bovenlichaam oefeningen. Last van je schouder als hij boven schouderhoogte komt? Zorg dan dat je geen zware oefeningen doet waarbij dit nodig is.
Last van je onderrug? Laat het buikspierkwartier dan even zitten en zorg dat je oefeningen doet waar je onderrug minder geirriteerd wordt.

Over het algemeen is fitness een hele veilige sport en is er vrijwel altijd iets te verzinnen, zodat je alsnog kan trainen. In contactsporten is dit wat lastiger, aangezien je te maken hebt met factoren waar je minder invloed op hebt. Heb je dus geen beschikking tot een sportschool? Zorg dan dat je bijvoorbeeld toch even gaat proberen om te fietsen of te wandelen.

Terug naar de tekentafel
Vooral in het geval van overbelasting blessures is het verstandig om te kijken waardoor de klacht veroorzaakt is. Dit soort klachten zijn eraan te herkennen dat ze langzaam aan verergeren naar mate de tijd vordert. Misschien kan je zelfs geen duidelijk moment aanwijzen waarop de klacht ontstaan is.

In dit soort gevallen zou het zomaar kunnen dat er een goede achterliggende reden is van de blessure. Als oefentherapeut ga ik samen met jou op zoek naar deze oorzaak om te voorkomen dat je dezelfde fout nog eens maakt. Het zou natuurlijk zonde zijn als de blessure binnen een paar maanden terugkeert.

Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat de uitvoering van één of meerdere oefeningen te wensen over laat. Wellicht heb je geen goede opbouw gehad in je training. Wat ook zou kunnen is dat je niet goed genoeg herstelt tussen de trainingen door. Zoals je misschien kan begrijpen is dit wel van belang om te weten. Anders is het hetzelfde als dweilen met de kraan open.

Werk aan herstel
Het hoeft niet altijd aan het uitvoerende deel van de training te liggen. Herstel is namelijk minstens zo belangrijk als het trainen. Dit is zo in het geval dat je geen blessure hebt, maar al helemaal op het moment dat je herstellende bent. Zorg er daarom voor dat er genoeg energie en bouwstenen in je voeding zitten om weer de oude te worden, maar ook om genoeg kwalitatieve nachtrust te krijgen. Je slaappatroon draagt namelijk bij aan zowel het ontstaan als aan het herstel van blessures. Bij een slaaptekort schiet het blessurerisico namelijk omhoog. Ook kan het kan zijn dat je wat meer nachtrust nodig hebt als gevolg van je blessure. Linksom of rechtsom is het belangrijk dat je uitgerust opstaat.

Take away message
De laatste boodschap die ik je mee wil geven is: loop er niet onnodig lang mee door. Heb jij geen idee wat je aan moet met je blessure? Twijfel dan niet te lang en stap naar een professional toe die je kan helpen. Dit versnelt het proces vaak enorm, waardoor jij weer verder kan gaan met de dingen die je leuk vindt.

Hoe langer je met een blessure door loopt des te langer kan het herstel duren. Denk je een opkomende blessure te voelen, maar weet je het niet zeker? Vraag dan advies!