Stap voor stap

Lopen is één van de meest basale beweegpatronen die wij mensen kunnen doen. Daarmee is het ook gelijk een laagdrempelige manier om aan lichamelijke beweging te doen.

Toegevoegde waarde
Juist voor de mensen die weinig lichamelijke beweging doen op een dag heeft dat kleine beetje lopen een grote meerwaarde. Als iemand al 20 uur in de week sport, dan heeft een eventueel 21e uur niet zoveel meerwaarde. Wanneer iemand op een werkdag maar tien minuten beweegt, dan kan een wandeling van 5 minuten juist erg veel meerwaarde hebben. Dit verschil noem je de wet van verminderde meeropbrengst.

Walk the walk
Lopen heeft dus enorm veel voordelen, vooral als je al zo een groot deel van de dag niet beweegt. Maar als je dan toch eindelijk kan lopen, zorg er dan voor dat je daadwerkelijk alle voordelen eruit haalt. Bij het lopen beweeg je uiteraard je benen, maar het bewegen van je armen en je rug heeft minstens zoveel waarde. Doe je dit niet dan is dit hetzelfde als autorijden met de handrem erop.

Een paar simpele tips waar je op kan letten:

  • Haal die handen uit je zakken. Klaag je weleens over een stijve rug? Doe dit dan niet. Je armen kunnen hierdoor niet bewegen, waardoor de rug op zijn beurt ook minder mee zal doen. Dit houd je rug in beweging en soepel.
  • Let op als je altijd maar met een tas of rugtas rond loopt. Hierbij kunnen de armen misschien wel vrij bewegen. Toch kan het ervoor zorgen dat je anders gaat lopen.
    Vooral met een zware tas, een schoudertas, handtas of een rugtas die over één schouder hangt kan dit het geval zijn. Het kan namelijk de beweging veranderen of blokkeren.
    Zorg ervoor dat je een schoudertas, handtas of rugtas niet enkel over je voorkeurszijde hangt. Daarmee breng je in ieder geval weer wat balans terug.
  • Laat je armen meezwaaien. Sommige mensen hebben het zichzelf aangeleerd om hun armen strak langs het lijf te houden tijdens het lopen. Dit kan komen door het gebrek aan bewegen of het continu met een tas lopen. Het lijf is gemaakt om te bewegen, doe dit dan ook!