Sporten, waar begin je?

De sportschool, een omgeving die alles behalve natuurlijk voor je aanvoelt. Toch heeft iedereen die er rondloopt ooit in hetzelfde schuitje gezeten. Laat mij je met deze tips helpen om jouw (her)start zo feilloos mogelijk te maken.

Bedenk een doel
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar het begint bij het begin. Zorg dat je een doel hebt. Veel mensen zullen gelijk denken aan afvallen. Want zeg nou zelf, die broek heeft weleens beter gezeten. Toch is het niet zo simpel als dat. Bedenk iets waar je volledig achter staat en waar je in wilt investeren. Ga maar na, weinig mensen zullen klagen als ze met een druk op de knop het figuur van een atleet kunnen krijgen. Daarentegen hebben maar weinig van ons het ervoor over om te leven als een atleet. En begrijp mij niet verkeerd, daar is helemaal niks mis mee.

Toch zijn er andere doelen dan het voor de hand liggende afvallen of spiermassa aankomen. Wat zou je er graag uit willen halen?

Having a plan or planning to fail
Voor sommigen misschien wel een bekende uitspraak: “maak een planning of plan om te mislukken”. Zorg dat je weet wat je moet doen als je de sportschool in gaat. Een trainingsschema kan hier zeker wat houvast bij geven. Je zal namelijk niet de eerste zijn die als een kip zonder kop door de sportschool heen loopt. Je kan eigenwijs zijn en alsnog op de bonnefooi naar de sportschool toe gaan. Maar laat mij je een geheimpje verklappen, resultaat word meestal niet per ongeluk behaald.

De trainingspartner
Dit is iemand die je enorm kan helpen, maar aan de andere kant je enorm in de weg kan zitten. Een goede trainingspartner is jouw stok achter de deur. Je hebt afgesproken om samen te sporten en hij sleept je er doorheen als je een keer je dag niet hebt. Hij laat je het laatste deel van je training niet overslaan en bewaard de veiligheid als jij je oefening doet. Ideaal!

Een slechte trainingspartner zegt keer op keer af. Het vergt flink wat zelfdiscipline om dan alsnog in je eentje te gaan sporten. Hij demotiveert je door negatief te doen en vraagt je mee voor een (ongezond) hapje en drankje na het sporten. Hij neemt het sporten en daarmee indirect jouw doel niet serieus. Als jij je doel wilt behalen dan kan je in dit geval beter alleen trainen dan met iemand samen.

Let op jezelf
Laat je niet opjutten. Deze sport is geen sprint, maar een marathon. Die mensen waar je tegenop kijkt doen dit al veel langer dan jij. Het is logisch dat je niet met het zelfde gewicht of intensiteit kan trainen als deze sporters. Daar is tijd voor nodig. Jezelf meten met anderen of je ego gebruiken is het domste wat je kan doen. Als je op iemand anders zijn niveau traint zal je minder resultaat krijgen  en in het ergste geval zorgt het nog voor ongelukken ook. Het komt bijvoorbeeld zelden voor dat je precies even sterk bent als je trainingspartner en ook nog eens even goed kan herstellen van dezelfde trainingen.

Maak keuzes die je vol kan houden
Heb je de laatste jaren niks aan sport gedaan en ben je nu van plan om vijf keer in de week te gaan sporten en nooit meer koolhydraten te eten? Nee, gewoon nee. Dit is van nul naar honderd gaan. Er is een grote kans dat je binnen twee weken enorm gefrustreerd raakt, omdat je doel nog niet bereikt is. Daarbij is die vijf keer per week sporten toch niet zo goed te combineren met je werk en sociale leven als je dacht.

Begin bij het begin, één of twee keer per week sporten. Als dit goed gaat, kan je altijd nog wat vaker gaan. Maar maak geen keuzes die je niet vol kan houden, dat zorgt alleen voor frustratie.

Denk aan je herstel
Een veelgemaakte fout bij het sporten is dat er geen rekening gehouden word met het herstel.  Dit terwijl het wel of niet herstellen het verschil kan maken tussen wel of niet resultaat behalen. Wanneer je hard traint maar onvoldoende voeding of nachtrust krijgt ben je eigenlijk jezelf aan het saboteren. Sterker nog, als je van jezelf weet dat je slecht of weinig slaapt deze periode dan is het misschien ook handig om je training er op aan te passen.

Roep hulp in
Kan je dit helemaal zelf? Heel goed! Ga ervoor, ik gun het je van harte. Twijfel je? Denk er dan eens over na om je tijdje te laten begeleiden door een personal trainer. Dit voorkomt erg veel tijdverspilling, je weet namelijk gelijk wat je moet doen en waar je aan toe bent. Het daadwerkelijk weten welke oefeningen je moet doen en laten kan veel zelfvertrouwen geven in dit nieuwe avontuur.

Vraag jezelf nog één laatste ding af. Heb jij iemand zijn hulp nodig om jouw doel te kunnen behalen? Als dit antwoord ja is, waarom zou je het dan tegen beter weten in het eerst zelfstandig proberen? Start vandaag nog, je zal jezelf dankbaar zijn.

Neem contact op via https://www.nieuwenhuiscoaching.nl/contact/ .