Kerst, the day after..

Het is de dag na kerst, je hebt twee super leuke dagen gehad met familie en vrienden waarbij er heerlijk eten en drinken in overvloed was. Toch bekruipt je een gevoel van spijt. “Heb ik er wel goed aan gedaan door te genieten? Had ik beter op moeten letten?”.

Je bent niet de enige die zo denkt. Sterker nog, tijdens het schrijven van dit artikel zie ik de sportschool vollopen met de eerste mensen die wanhopig de kerstkilo’s eraf proberen te trainen. Het is jammer dat deze feestdagen zo een bittere nasmaak moeten hebben voor vele van ons. Geen zorgen, dit artikel zal je niet ervaren als mosterd na de maaltijd. Het zal niet vol staan met allerlei tips die je eigenlijk met kerst toe had moeten passen.

Sterker nog, ik wil je op het hart drukken dat je er goed aan gedaan hebt om te genieten van de feestdagen. Sociale momenten zijn juist belangrijk om te behouden. Vooral als je duurzaam resultaat wilt is het belangrijk dat er niet altijd spanning op de boog staat.

Zolang je er niet wilt uitzien als een topsporter hoef je ook niet te leven als een.

Geheelonthouding is dan ook niet het beste middel. Juist die geheelonthouding zorgt ervoor dat je meer kans hebt om te gaan jojoën, omdat je geen structuur vindt.  De meeste mensen willen namelijk  juist hetgeen wat ze het minst mogen. Dat werkt net als het principe van het verboden fruit. Hoe meer je iets niet mag, des te meer zal er aandrang zijn om het te willen. Als het een kwestie was geweest van “de knop om zetten”, dan had niemand overgewicht gehad en had mijn beroep ook niet bestaan.

Er zijn daarbij gok ik maar weinig mensen die je alleen een salade ziet eten met de kerst. Het is dan ook veel belangrijker wat je de overige dagen van het jaar doet. Om een kilo vet aangekomen te zijn zal je ongeveer 7000 kcal binnen gekregen moeten hebben bovenop je calorische onderhoud in de afgelopen twee dagen. Het is niet onmogelijk, maar ik kan je vertellen dat het toch best nog een opgave is.

Los ervan dat het onwaarschijnlijk is dat je daadwerkelijk meerdere kilo’s bent aangekomen met de feestdagen is het onrealistisch om het spastisch eraf te proberen te trainen de dag erna. Een op zichzelf staande training heeft nagenoeg geen effect op de “schade” die je probeert weg te werken. Zorg er gewoon voor dat je over verloop van tijd de meeste dingen goed doet. Zo zorg je voor het meest duurzame resultaat.

Wil jij ook een trainer die je met beide benen op de grond zet en je naar duurzaam resultaat toe helpt? Neem dan contact op met 0611755616 of brendan@nieuwenhuiscoaching.nl en plan een gratis intakegesprek met me in.