Eiwitten: de bouwstenen van je lichaam

Aan het begin van elk coaching traject laat ik mijn klanten hun voeding zo goed mogelijk bijhouden, omdat ik graag weet wat voor vlees ik in de kuip heb (*Vlees..  Haha, daar zitten ook eiwittten in.*). Het is opvallend dat negen van de tien van deze voedingspatronen te weinig eiwitten bevatten. Een goede reden om er een artikel aan te wijden dacht ik.

Eiwitten zijn essentiële voedingsstoffen die in meer- of mindere mate in elk voedingspatroon thuishoren. Elk lichaam verkeerd namelijk continue in een cyclus van opbouw en afbraak van cellen. Die cyclus is nodig zodat het lichaam optimaal zijn werk kan blijven doen.

Je kan eiwitten vergelijken met de bouwstenen van je lichaam. Als je er niet genoeg van binnen krijgt dan is de balans in de bovengenoemde cyclus zoek. Dit is iets waar ik veel mee te maken heb als coach, omdat de eiwitten o.a. noodzakelijk zijn bij spieropbouw, spierbehoud en herstel van blessures.

Eiwitten zijn niet de heilige graal, maar wel de basis. Jammer genoeg ontbreekt die basis te vaak.

Voor de mensen die gespierder of sterker willen worden is het vrij simpel. Met het trainen maak je de spiervezels, waaruit een spierbuik opgebouwd is, een heel klein beetje kapot. Er komen op microscopisch niveau kleine scheurtjes in. Deze moeten hersteld worden met het behulp van eiwitten. Bij dit herstel wordt de spier sterker gemaakt dan vorige keer, zodat het de volgende keer de trainingsprikkel beter aan kan.  Het sterker worden van je lichaam is essentieel bij het opbouwen van spiermassa. Spieropbouw is onmogelijk zonder eiwitten en niet effectief met een tekort aan eiwitten.

Zelfs gevorderde sporters krijgen vaak te weinig eiwitten binnen. Hierdoor herstellen ze niet optimaal van hun training. De oplossing is dan ook eerder om meer aandacht voor het herstel te hebben in plaats van harder te trainen.

Voor de mensen die nu denken: “Wat maakt mij dat nou weer uit. Ik wil helemaal geen spieropbouw. Ik wil juist afvallen!”. Het volgende stukje is voor jullie.

Eiwitten zijn namelijk ook essentieel bij het afvallen. Als je te weinig eiwitten binnen krijgt in een afval traject, dan zal het gewichtsverlies niet volledig zitten in het kwijtraken van vet. Een deel van je gewichtsverlies zal dan komen door het verlies van spiermassa. En nu weet ik zeker dat er mensen zijn die zeggen dat het hun niks uit maakt. Zolang het getal op de weegschaal maar naar beneden gaat. Toch werkt dit je meer tegen in het behalen van je doel dan je denkt.

Veel mensen bedoelen met afvallen te zeggen dat ze minder vet op hun lichaam willen. Als je spiermassa verliest, dan is dit per definitie dus al een gemiste kans om vet te verliezen. Een extra nadeel is dat je vetpercentage minder snel naar beneden gaat als je bijvoorbeeld 1 kg vet en 1 kg spier afvalt in vergelijking tot alleen 1 kg vet. Je zal op deze manier veel meer gewicht moeten kwijtraken voordat je uiteindelijke doel bereikt is.

FEIT: Eiwitten maken alleen dik als je ook te veel caloriën binnen krijgt.

“Last but not least” zorgen eiwitrijke producten er tot op zekere hoogte voor dat je langer verzadigd blijft van een maaltijd. Als je goed gevuld bent zal je minder snel iets anders pakken om te eten. Dat gaat er dus aan bijdragen om minder te eten door de dag heen, wat het afvallen alleen maar makkelijker maakt.

Kortom is het een gemiste kans als je onvoldoende eiwitrijke producten binnen krijgt. Juist omdat het zoveel voordelen te bieden heeft. Je kan je na dit verhaal waarschijnlijk ook wel voorstellen dat een tekort aan eiwitten weinig goeds doet voor je gestel.
Zonder bouwstenen is je lichaam niet in staat om (optimaal) te herstellen. Dit is niet wenselijk,  want het afbreken van die spieren zorgt er uiteindelijk voor dat je minder goed wordt in je je sport en/of je dagelijkse handelingen.

Krijg jij genoeg eiwitten binnen of zit jij jezelf tegen te werken? Start een coaching traject en leer hoe jij je voedingspatroon kan verbeteren.