De gepaste schoen in de fitness

Draag jij ook hardloopschoenen in de sportschool? Pak het dan direct anders aan en merk het overduidelijke verschil van je schoenkeuze op het sporten.

In de fitness zijn je schoenen misschien wel het belangrijkste deel van je outfit. Ze kunnen namelijk een flinke invloed hebben op de oefeningen die je uit voert. Als je om je heen kijkt zie je de meeste mensen op een hardloopschoen rondlopen. De meeste mensen kiezen dan ook de verkeerde schoen.

Gemaakt om te rennen
De hardloopschoen loopt comfortabel door de demping die erin zit. Dat is fijn, vooral als je op de harde loopband rent. Toch is dat zo een beetje de enige goede reden om een hardloopschoen te dragen in de fitness.
De voordelen van de hardloopschoen op de loopband zijn ook gelijk de nadelen voor de rest van de oefeningen. Met name de oefeningen die je staande uitvoert.

De demping in de schoen zorgt er namelijk voor dat je minder stabiel staat, omdat je op een soort kussentje staat. Het is vergelijkbaar met het staan op een buikspiermatje. Je zakt een beetje weg, waardoor je lichaam moeite moet doen om stil te blijven staan. Niet het handigste als je een oefening doet die sowieso al iets van je balans vraagt. Laat staan als je ook nog eens gewichten gaat gebruiken.

De oplossing
De meest simpele oplossing is om de schoenen uit te doen. Hiermee kan je merken of het voor jou de moeite waard is om het aan te passen. Vooral tijdens staande beenoefeningen kan dit voor een wereld van verschil zorgen. Je staat steviger, omdat je dichter bij de grond bent. Daarnaast kunnen je voeten zonder schoeisel veel meer hun werk doen. De spieren in je onderbeen en voet krijgen daarmee gelijk een stuk liefde en aandacht die veel mensen hard nodig hebben.

Voel jij je toch een beetje opgelaten om je schoenen uit te trekken of mag dit niet in jouw sportschool? Dan kan je altijd nog voor een simpele gymp met een dunne zool kiezen. Dit kan een zaalsportschoen zijn, maar ook een reguliere schoen zoals een all star kan deze taak prima vervullen.