Basics van het afvallen III: de rol van het sporten

Ik kan mij voorstellen dat je aan het einde van het vorige artikel (deel 2) het idee hebt gekregen dat sporten geen meerwaarde heeft bij het afvallen. Je hebt immers een energietekort nodig om af te vallen en dit bereik je zoals ik al zei het efficiëntst door je voedingspatroon aan te passen. Maar is het dan echt zo nutteloos om toch dat sportschool abonnement af te sluiten?

Om dit verder uit te kunnen leggen zal ik eerst moeten vertellen wat er gebeurd in het lichaam wanneer je afvalt zonder hierbij te sporten. Ik zal ook nu weer mijn best voor je doen om alles zo simpel mogelijk te houden. Het lichaam steekt namelijk nogal vernuftig in elkaar.

Je weet inmiddels dat je om af te vallen een langere tijd een energietekort moet volhouden. Dit tekort wordt hopelijk vanuit je vetopslag aangevuld. Op deze manier verbrand je als het ware je overtollige vetmassa. Misschien heb je al  gemerkt dat ik “hopelijk” zei. Want als je er helemaal niet bij sport komt die energie niet alleen vanuit je vetopslag. Je lichaam zal dan namelijk, afhankelijk van de grootte van je energietekort, ook spiermassa gaan aanspreken om het tekort aan te vullen.
Je verbrand op dat moment dus niet alleen vetmassa, maar ook je spiermassa! Hierbij is het waarschijnlijker dat je meer spiermassa verliest wanneer je in een groter tekort zit.

Ik ga er op het moment even vanuit dat als je zegt dat je wilt afvallen dat je eigenlijk bedoelt te zeggen dat jij je vet percentage wilt verlagen. Dat wil zeggen: minder vet op het lichaam, zodat je ook daadwerkelijk slanker oogt. En niet: kosten wat het kost het getalletje op de weegschaal maar naar beneden beuken ongeacht hoe het eindresultaat eruit ziet.

Het verliezen van spiermassa terwijl je eigenlijk slanker probeert te worden is vervelend op meerdere manieren. Als je namelijk zowel in vet- als in spiermassa gewicht verliest zal het langer duren voordat je het gewenste doel bereikt. Want ondanks dat je totale gewicht af neemt zal je vetpercentage minder snel zakken.
Dit effect wordt ook nog eens versterkt, omdat een kilo spier minder energie bevat dan een kilo vet. Een kilo vet kost namelijk bijna twee keer zoveel calorieën om te verbranden. Hierdoor is het mogelijk dat je niet slanker bent geworden, ondanks dat de weegschaal een kilo minder aangeeft.

Daarbij is spiermassa een peiler van je gezondheid. Mensen met meer spiermassa leven doorgaans langer en voelen zich vitaler. Het verlies van spiermassa kan voor het tegenovergestelde effect zorgen. Ik kan het je daarom aanraden om naast het afvallen te gaan sporten. Je zal je er namelijk beter door voelen en het kan het afvallen ook wat kracht bijzetten.

In de volgende blog hoor je van mij welke sporten de voorkeur hebben en waarom. Ben je in de tussentijd benieuwd hoe ik je kan helpen? Neem dan vooral even contact op. Heb je vragen over andere onderwerpen dan kan je ze gewoon stellen. Wie weet wijd ik er wel een artikeltje aan.