De basics van het afvallen II: waarom meer sporten niet genoeg is

In het eerste deel heb ik beschreven wat je in beginsel moet doen om vet te verliezen. Je weet nu dat je het kan bereiken door je voedingspatroon aan te passen, meer te gaan sporten/bewegen of een combinatie van beide. De manier die de meeste beginners kiezen is gebaseerd op meer energie verbranden door meer te sporten. Dit lijkt vaak voor de hand liggend, maar waarom is dit alles behalve effectief als je wilt afvallen?

De gedachtegang klinkt vaak heel logisch. Je hebt een periode blijkbaar meer gegeten dan je lichaam nodig had. Deze overtollige energie ligt opgeslagen in je lichaam als vet. Waarom dan niet gewoon die overtollige energie verbruiken door meer te gaan sporten?

Ondanks dat dit in grote lijnen klopt is het in de praktijk net iets minder makkelijk. Je zal namelijk heel veel uren moeten sporten voordat er überhaupt een kilo vet vanaf getraind is. En dat onder voorwaarde dat je het er niet weer aan eet natuurlijk. Veel mensen zijn zich hier bewust van en gooien het roer volledig om. Ze gaan volop aan de bak en gaan van            -nooit in de sportschool te vinden- naar dagelijks of bijna dagelijks sporten. Hun enige troost in deze “hel” (zo ervaren de meeste het) is dat ze er ooit mee kunnen stoppen. Als het doel bereikt is.

Temporary measures = temporary results

Helaas gaat deze ballon niet op. Althans de ballon gaat wel op, maar wordt vrijwel meteen door de wind gegrepen en klapt bij het eerste contact met het hek van de buurman uit elkaar.

Volg je mij nog? Nee? Laat mij het uitleggen. Het afvallen is gelukt, maar nu was je toch eigenlijk van plan om toch net wat minder te gaan sporten. Geen gek idee dacht je zo, want je hebt je doel al bereikt uiteraard. De werkelijkheid is dat je tot op zekere hoogte flink zal moeten blijven sporten om dit gewicht te onderhouden. Met je huidige voedingspatroon uiteraard.

Moraal van dit verhaal is dat je geen dingen moet doen die je niet voor een langere tijd kan volhouden. Als jij jezelf niet vijf keer in de week ziet sporten voor het komende jaar, waarom begin je er dan aan? Ditzelfde geldt ook voor elk “tijdelijk” dieet. Tijdelijke maatregelen zijn tijdelijke resultaten. Kies voor duurzaam resultaat.

Je hebt nu geleerd dat afvallen het beste gaat met een energietekort en dat meer sporten niet de meest effectieve manier is om dit te bereiken. Een volgende keer kan je lezen waarom juist je voeding een grote rol speelt bij afvallen. Ik kan me daarnaast voorstellen dat jij je het volgende afvraagt: waarom überhaupt aan sporten beginnen als je voeding aanpassen het beste werkt?  Ook daar kan je binnenkort over lezen.