De basics van het afvallen

Hoe zorg je ervoor dat je afvalt? Veel mensen willen slanker worden, maar wat moet je hiervoor doen of laten? Om dit te kunnen uitleggen moeten we erachter komen wat afvallen inhoudt. De meeste mensen bedoelen met afvallen: het verliezen van het vet in je lichaam. Vetten zijn de energiereserves in je lichaam. Ze ontstaan doordat je meer energie vanuit je voeding hebt binnen gekregen dan dat je werkelijk nodig had. Deze energie die in je voeding zit wordt ook wel de kilocalorie (kcal) genoemd. Waarschijnlijk komt dit woord je wel bekend voor, aangezien het tegenwoordig op bijna elke voedselverpakking staat.

Als je goed hebt opgelet weet je nu al dat je alleen vet kan aankomen als je meer kcal binnen krijgt dan dat je lichaam nodig heeft. Ik trek hem nog iets verder door, door te zeggen dat je ook alleen vet kan verliezen door minder kcal binnen te krijgen dan dat je nodig hebt. Sterker nog, de gouden regel die elk (werkend) dieet gebruikt is dat je, om vet te verliezen, altijd minder energie binnen moet krijgen dan dat je verbruikt.

Dit kan je op één van de volgende drie manieren bereiken:
– Minder energie binnen krijgen door je voedingspatroon aan te passen;
– Meer energie verbruiken door meer te sporten en/of bewegen;
– Een combinatie van beide.

Ik zeg hier wel bij dat het af te raden is om af te vallen puur door heel veel te sporten. Waarom? Dat lees je in een volgende blogpost.